Τα 4 δισ. δολάρια προσεγγίζουν οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων που έχουν πραγματοποιήσει οι Έλληνες εφοπλιστές από την αρχή του έτους μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου, πρωταγωνιστώντας στο σύνολο των διεθνών αγοραπωλησιών της δευτερογενούς αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό πως τα ποσά που έχουν επενδυθεί για τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές υπερβαίνουν κατά ενάμισι δισεκατομμύριο δολάρια αυτά των δεύτερων μεγαλύτερων αγοραστών διεθνώς, των κινεζικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Ειδικότερα, ελληνικά συμφέροντα έχουν επενδύσει 3,87 δισ. δολάρια για την εξαγορά 183 ποντοπόρων. Συγκεκριμένα, έχουν αγοραστεί 88 φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, 89 δεξαμενόπλοια, 3 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 2 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shipbroking.
Η έντονη αυτή επενδυτική δραστηριότητα είναι συνήθης μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων, καθώς εντάσσεται στο πλαίσιο της διαρκούς ανανέωσης του στόλου τους με νεότερο και ποιοτικότερο τονάζ.
Οι Έλληνες εμφανίζονται και ως οι μεγαλύτεροι πωλητές μεταχειρισμένων πλοίων κατά το ίδιο διάστημα, έχοντας διαθέσει 149 ποντοπόρα, από τα οποία εισέπραξαν 3,28 δισ. δολ. Το καθαρό ποσό δηλαδή που επενδύθηκε μετά τις εισπράξεις από τις πωλήσεις ανέρχεται περίπου στα 600 εκατ. δολάρια. Οι ελληνικές πωλήσεις αφορούν 73 φορτηγά, 49 δεξαμενόπλοια, 17 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έξι μεταφοράς υγροποιημένων αερίων. Δεύτερη σε πωλήσεις μετά την Ελλάδα είναι η Ιαπωνία και τρίτη η Κίνα.
Η ελληνική πρωτιά αποκτά σημασία, καθώς έρχεται σε μια χρονιά όπου η παγκόσμια αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων σημειώνει νέα ρεκόρ σε όρους χωρητικότητας που αλλάζει χέρια. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services, ο όγκος της μεταχειρισμένης χωρητικότητας το 2021 εκτινάχθηκε σε ρεκόρ, πολύ πάνω από 140 εκατομμύρια dwt (και σε αξία άνω των 48 δισ. δολαρίων). Ωστόσο, μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο φέτος σημείωσε νέα επίδοση-ρεκόρ, με χωρητικότητα πάνω από 72 εκατομμύρια dwt. Αξιολογώντας τις προοπτικές για το σύνολο του έτους, η Clarkson Research Services σημειώνει πως ενώ η δραστηριότητα έχει επιβραδυνθεί λίγο μετά το πρώτο εξάμηνο και η αβεβαιότητα για τις ναυλαγορές εμφανίζεται να έχει αυξηθεί, συνολικά το 2022 μέχρι στιγμής έχει εξελιχθεί σε ένα ισχυρό έτος αναφορικά με τη δραστηριότητα των αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων. Ο κορυφαίος ναυλομεσιτικός οίκος σχολιάζοντας τις πιο δραστήριες επενδυτικά εθνικές πλοιοκτησίες σημειώνει πως «όσον αφορά τους αγοραστές και τους πωλητές, οι Έλληνες ιδιοκτήτες βρίσκονται και πάλι στην κορυφή των charts μέχρι στιγμής το 2022, καθώς συμμετέχουν σε περισσότερες από μία σε κάθε τρεις συναλλαγές στην αγορά, ενώ οι Κινέζοι ιδιοκτήτες πλοίων είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής».
Εν τω μεταξύ, σημειώνει η Clarkson, παρά την πρόσφατη ελαφρά διόρθωση των τιμών των boxship και bulker, οι τιμές στα βασικά τμήματα εξακολουθούν να είναι υψηλότερες από το επίπεδο στις αρχές του έτους. «Οι δείκτες μας είναι ενισχυμένοι κατά 11% από την αρχή του έτους στον τομέα των bulker, 13% στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων και 32% στον τομέα των δεξαμενοπλοίων (έπειτα από κέρδη 66%, 168% και 12% αντίστοιχα το 2021). Σε αυτό το πλαίσιο η εκτιμώμενη αξία των πωλήσεων μεταχειρισμένων έχει αυξηθεί: μετά το περυσινό ρεκόρ των 48 δισ. δολαρίων, η αξία των πωλήσεων μέχρι στιγμής το 2022 έχει αυξηθεί κατά 30% σε ετήσια βάση σε πάνω από 33 δισ. δολάρια.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr