Στην παραπάνω φωτογραφία εικονίζεται το νέο περιπολικό της Μάλτας, ένα πλοίο ικανό να αντιμετωπίσει της ανάγκες της χώρας στην ανοικτή θάλασσα.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει το καλοκαίρι του 2020 όπου η χώρα μας αναγκάστηκε να στείλει αντί για μεγάλο περιπολικό σκάφος ανοικτής θαλάσσης (αφού δεν διαθέτει…) πολεμικό πλοίο (Φρεγάτα) για την αποτροπή εντός της ΑΟΖ της χώρας μας παράνομων ενεργειών από πλοίο ερευνών της Τουρκίας (μη πολεμικό πλοίο);
Ποιος μπορεί να ξεχάσει το πού έφτασε η κλιμάκωση της κρίσης το καλοκαίρι του 2020, εξαιτίας της παρουσίας των πολεμικών πλοίων και των δύο χωρών;
Δεν θα αναφέρουμε και τις δεκάδες των περιπτώσεων όπου για την άσκηση του κυριαρχικού δικαιώματος της Έρευνας και Διάσωσης στην ανοικτή θάλασσα το Λιμενικό αναγκάστηκε να ζητήσει την βοήθεια του Π.Ν. για την αποστολή πολεμικών πλοίων.
Να θυμίσουμε ότι ο γείτονας εδώ και οκτώ χρόνια έχει προμηθευτεί 90μετρα τέτοια σκάφη με ελικοδρόμιο και είναι έτοιμος να τα χρησιμοποιήσει όπου χρειαστεί.
Εμείς, πλην της προμήθειας του ΠΑΘ 90, που δεν είναι το πλέον κατάλληλο, αλλά μπορεί υπο προϋποθέσεις να φέρει σε πέρας μια τέτοια αποστολή, έχουμε επιδοθεί στην προμήθεια μικρών σκαφών ικανών να ανταποκριθούν μόνο σε κλειστές θάλασσες.
Έτσι, το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ με τα μέσα που διαθέτει σήμερα, δυστυχώς χωρίς τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων με πολύ δυσκολία μπορεί να φέρει σε πέρας την αποστολή του για την αστυνόμευση της ΑΟΖ. Στην πράξη, για το θέμα αυτό σε επίπεδο Ακτοφυλακών η ελληνική πλευρά υπολείπεται σημαντικά των γειτόνων της.
Τι χρειάζεται να κάνουμε;
Κατ΄ αρχήν, να πάψουμε να θεωρούμε, ότι αποτελεί όραμα και πολιτική του μέλλοντος η προμήθεια ΜΟΝΟ φουσκωτών, με ή χωρίς αλεξίσφαιρη προστασία, πλοιαρίων 15μετρων, που το μόνο πλεονέκτημα που έχουν είναι η χωρίς όρια σπατάλη χρημάτων και ανθρώπινων πόρων.
Το Λιμενικό Σώμα διαθέτει πληθώρα από αυτά τα μικρά σκάφη και οι όποιες προμήθειες θα πρέπει να έχουν σαν στόχο την ανανέωση ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΑΝΑΓΚΑΙΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ από αυτά.
Σήμερα, παρίσταται ανάγκη το Λιμενικό Σώμα να ανασχεδιάσει την δράση του με βάση τους εθνικούς στόχους και την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων της χώρας. Να πάψει να είναι προσηλωμένο στο εύκολο του χθες. Την αξιοποίηση των ίδιων προδιαγραφών για αγορές που προηγήθηκαν… Έτσι θα μένουμε πάντα στα ίδια χωρίς κανένα βήμα προόδου. Αλλάζουν δραματικά οι συνθήκες και οι εποχές. Απαιτείται άμεση προσαρμογή…
Στην ανοικτή θάλασσα που έχει και την ευθύνη αστυνόμευσής της το Λιμενικό Σώμα διακυβεύονται τα εθνικά μας συμφέροντα. Προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει αυτό να σχεδιάσει, για την απόκτηση πλοίων ανοικτής θαλάσσης (OPV) άνω των 90 μέτρων, εκμεταλλευόμενο και τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. 2021-2027, η χρηματοδότηση των οποίων αγγίζει ή και ξεπερνά το 75% της αξίας των.
Ακόμη και αν από τα Χρηματοδοτικά εργαλεία της Ε.Ε. δεν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του αναγκαίου αριθμού OPV που απαιτούνται, είναι ανάγκη η χρηματοδότηση να συμπληρωθεί και από εθνικούς πόρους.
Χρόνος πολύς δεν υπάρχει. Για την απορρόφηση των χρηματοδοτήσεων της περιόδου 2021-2027 από τα Ταμεία της Ε.Ε. είμαστε ήδη στο παρά 5’ .
Να θυμίσουμε επίσης, ότι το τουρκικό γεωτρύπανο «Αμπντουλχαμίτ Χαν» δεν περιμένει και ήδη ετοιμάζεται για τις γνωστές περιπολίες επίδειξης σημαίας και απόπειρας άσκησης κυριαρχίας στην Ανατολική Μεσόγειο…
Είναι δυνατόν η Μάλτα των 500.000 κατοίκων να μπορεί και η Ελλάδα όχι;
Ας ακολουθήσουμε το παράδειγμά της.
Χρειάζεται όμως όλοι να διαθέσουν όλες τους τις δυνάμεις με σύμπνοια, άμεση κατανόηση των προβλημάτων που ανακύπτουν, με συνέργεια και συνεργασία να ξεπεραστεί οποιοδήποτε εμπόδιο παρουσιαστεί και στον συντομότερο δυνατό χρόνο.
Μόνο ό,τι δεν θέλουμε… δεν μπορούμε…
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Για την άρση κάθε αμφιβολίας αλλά και για την ενημέρωση των αναγνωστών, παρατίθεται η διάταξη του άρθρου 163 παρ. 7 του ν. 4001/2011 με την οποία έχει ανατεθεί στο Λιμενικό Σώμα η αστυνόμευση της ΑΟΖ:
«Άρθρο 163 παράγραφος 7 του ν. 4001/2011
- Η παράγραφος 17 του άρθρου 12 του ν. 2289/1995 αντικαθίσταται ως εξής:
“17. Η αστυνόμευση στις θαλάσσιες περιοχές της υφαλοκρηπίδας ή της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης, στις μόνιμες ή προσωρινές εγκαταστάσεις ή πλωτές κατασκευές επί της υφαλοκρηπίδας ή της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης ή υπεράνω αυτών, που προορίζονται για εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, ασκείται από το Λιμενικό Σώμα».
ΠΗΓΗ: Λιμενικά Νέα