Άνω των €20 δις.: Ιστορικό ρεκόρ το ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2022

Η Ναυτιλία συνεχίζει να αποτελεί σταθερό πυλώνα εσόδων και ανάπτυξης της Eλλάδας.  Τα έσοδα της Ελλάδας από το ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2022 έσπασαν κάθε ρεκόρ.  Άνω των 20 δισεκατομμυρίων τα έσοδα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών από τη Ναυτιλία.  Στα 18 δισεκατομμύρια ο Τουρισμός.

Σύμφωνα με την έκθεση της UNCTAD Review of Maritime Transport 2022-Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, κατά την περίοδο 2014-2022 οι χώρες με την ισχυρότερη πλοιοκτησία παραμένουν οι ίδιες με την Ελλάδα όμως να έχει ενισχυθεί περισσότερο και την Κίνα να ξεπερνά την Ιαπωνία.  Η Ελλάδα είχε το 2014 μερίδιο 14,8% και το 2022 βρέθηκε στο 17,63%.  Την ίδια περίοδο η Ιαπωνία από σχεδόν 14% έπεσε στο 12%.  Η Κίνα βελτίωσε τη θέση της από το 9% στο 12,74%.

Στις αγορές second hand πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research οι Έλληνες εφοπλιστές έδωσαν το 2022 συνολικά 5,602 δισεκατομμύρια δολάρια ποσοστό 14% επί του συνόλου των κεφαλαίων που έχουν δοθεί παγκοσμίως και απέκτησαν 254 πλοία, ποσοστό 13,8% επί του συνόλου σε αριθμό πλοίων που άλλαξαν χέρια (1.838).

Το 50,7% από τα πλοία που έχουν αγοράσει οι Έλληνες είναι φορτηγά για τα οποία έχουν δώσει το 50% από τα συνολικά τους κεφάλαια που έχουν ξοδέψει για αυτόν τον τύπο πλοίων.

Σύμφωνα με την έκθεση της Petrofin Research για το 2021 η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων της.  Έχει 373,4 εκατομμύρια DWT και ελέγχει το 17,64% του παγκόσμιου στόλου έναντι 17,77% το 2020 με 363,8 εκατ. dwt.

Ο ελληνόκτητος στόλος, αριθμούσε 6.123 το 2021. Αυξήθηκαν από 80 σε 82 οι εταιρείες που έχουν στόλο χωρητικότητας άνω του 1 εκατ. τόνων.

Το 51,4% του ελληνόκτητου στόλου είναι ηλικίας 0-9 ετών.

Το 41,73% 10-14 ετών

Το 5,65% 15-19 ετών

Το 1,23% 20 ετών και άνω.

Στη διάρκεια της πανδημίας προστέθηκαν στον ελληνόκτητο στόλο 800 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 41 εκατ. τόνων.  Ο στόλος φορτηγών πλοίων χωρητικότητας άνω των 20.000 DWT αυξήθηκε κατά 183 πλοία.

Ο στόλος με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατακόρυφα με την προσθήκη 60 πλοίων, κάτι που είχε να συμβεί από το 2015.

Οι μεγάλες εταιρείες με στόλο από 25 πλοία και άνω αυξάνουν φθάνοντας τις 54 συνολικά το 2021, αριθμός ρεκόρ στην ιστορία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, τέσσερις περισσότερος από το 2020.  Οι εταιρείες αυτές ελέγχουν το 64,98% του ελληνόκτητου στόλου.

Ο αριθμός των μικρών εταιρειών με στόλο ενός έως δύο πλοίων σταθεροποιήθηκε γύρω στις 200 εταιρείες, λόγω όμως των σχετικά καλών ναυλαγορών.  Από 350 το 2011 και πολύ κάτω από 483 το 1998.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ το 1998 οπότε και είχαμε αριθμό ρεκόρ ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, (926), οι μικρές εταιρείες ήταν 483 την χρονιά εκείνη οι μεγάλες άνω των 25 πλοίων ήταν μόλις 11.

Οι εταιρείες με στόλο από 9-15 πλοία αυξήθηκαν κατά τέσσερις μέσα στο 2021.

Yachting

Το 2022 αποδείχθηκε μία πολύ καλή χρονιά για το ελληνικό αλλά και διεθνές yachting.  Η ανοδική πορεία άρχισε από το 2021 ενώ με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε για τον περιορισμό του καμποτάζ, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση για ελληνικούς προορισμούς με ποσοστό 24%, ακολουθώντας η Γαλλία με 19% και η Ιταλία με 17% στην Μεσόγειο.

Παράλληλα ανεβαίνουν και τα έσοδα από τις μαρίνες-τουριστικούς λιμένες.  Η Γαλάζια Οικονομία-θαλάσσιος τουρισμός είχε κύκλο εργασιών 231 δισ. ευρώ και δίνει δουλειά σε 2,8 εκατ. ανθρώπους παγκοσμίως.  Το 2021 το συνολικό ύψος των εσόδων από τους τουριστικούς λιμένες εκτιμάται ότι κατέγραψε άνοδο περίπου 30%.

H Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στα mega yachts άνω των 35 μέτρων:

– Σύνολο yachts: 8.850

– Yachts μεγαλύτερα των 35 μέτρων: Ελλάδα 490, Ισπανία 460, Γαλλία 480, Ιταλία 620 και Κροατία 200

-Ετήσια αύξηση (2017-2021): 7%

– Ρεκόρ πωλήσεων το 2021: 1.220 σκάφη, με αναμενόμενες πωλήσεις το 2022 τα 1.460 σκάφη.

– Η Γαλάζια Οικονομία αντιπροσωπεύει το 15% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα (570.000 θέσεις εργασίας) και συμβάλει στο 5,1% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας.

Κοινοποιήστε

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print