Ενδιαφέρουσες και
αντικρουόμενες απόψεις για τις ναυλαγορές, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς,
τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και τις προοπτικές απασχόλησης στη ναυτιλία
διατυπώθηκαν κατά το 17ο ετήσιο Forum του ICS Greek Branch, το οποίο
διοργανώθηκε την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου, με τη συμμετοχή
πολλών και σημαντικών μελών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Ομιλητές στην
εκδήλωση ήταν οι:
– Αθανάσιος Μαρτίνος, Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime Ltd.
– Γιώργος Προκοπίου, Ιδρυτής των Dynacom Tankers Management, Dynagas
Ltd. και Sea Traders S.A.
– Πόλυς
Χατζηιωάννου, πρόεδρος και CEO της Safe Bulkers
– Αλεξάνδρα Κουβαδέλλη, Senior Claims Director (P&I and
FD&D), Thomas Miller BV Greek Branch
– Stephen Thompson, Global Head, LNG and Natural Gas
Advisors, Poten & Partners
– Έρη Τσιρώνη, CFO της Navios Maritime
Partners LP
Ανάμεικτα συναισθήματα
στις ναυλαγορές
Ιδιαίτερα
αισιόδοξος φάνηκε ο κ. Προκοπίου αναφορικά με τις προοπτικές των ναυλαγορών,
καθώς μετά από σχετική ερώτηση ανέφερε ότι η πτώση του εμπορίου στην Κίνα δεν
αποτελεί τον μοναδικό κινητήριο μοχλό για τους ναύλους. Κατά τον ίδιο, την κύρια συνιστώσα των
ναυλαγορών τη δεδομένη χρονική περίοδο αποτελούν τα τονομίλια, τα οποία, λόγω
των αλλαγών στο θαλάσσιο εμπόριο, απόρροια του πολέμου, ακολουθούν ανοδική
πορεία.
Από την πλευρά
του, ο κ. Μαρτίνος εξέφρασε τον σκεπτικισμό του για την πορεία της ναυλαγοράς
των μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων, σημειώνοντας ότι «έχει παγώσει», ενώ ιδιαίτερα
για τα VLCCs οι ναύλοι το τελευταίο διάστημα σημειώνουν σημαντική υποχώρηση. Αντιθέτως, κατά τον κ. Μαρτίνο, η απόδοση της
ναυλαγοράς των μικρότερων σε χωρητικότητα product tankers είναι καλύτερη εν τη
απουσία ευρωπαϊκών κυρώσεων στη μεταφορά ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων.
Διόρθωση αλλά
όχι καταστροφική στους ναύλους των dry παρατηρεί ο κ. Χατζηιωάννου, ο οποίος
πρόσθεσε ότι, σε περίπτωση που η Κίνα χαλαρώσει περαιτέρω τα μέτρα κατά του
κορονοϊού, οι αξίες των bulk carriers δεν θα υποχωρήσουν αρκετά.
Η κα.
Κουβαδέλλη αναφέρθηκε στις πρόσφατες εξελίξεις με τη συσσώρευση δεξαμενόπλοιων
στα τουρκικά στενά, λόγω των επιπρόσθετων ασφαλιστικών απαιτήσεων της Τουρκίας
για τα πλοία έμφορτα με ρωσικό πετρέλαιο.
Ενεργειακή κρίση,
περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας
Ο κ. Προκοπίου
υποστήριξε ότι η ενεργειακή κρίση που βιώνει σήμερα ο πλανήτης είναι αποτέλεσμα
των λάθος πολιτικών που ακολούθησαν διεθνείς νομοθέτες αναφορικά με τους
περιβαλλοντικούς στόχους. Ο Έλληνας
επιχειρηματίας τόνισε ότι, κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, οι επενδύσεις σε
ορυκτά καύσιμα μειώθηκαν κατά παραπάνω από 50%, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει
«plan b» για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών.
Οποιαδήποτε
εκτίμηση για την πορεία των τιμών πετρελαίου επί του παρόντος είναι επίφοβη,
υπογράμμισε ο κ. Μαρτίνος. Ερωτηθείς για
τη θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας μπροστά στη νέα τάξη πραγμάτων που έχουν
δημιουργήσει οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, τόνισε ότι θα συνεχίσει να
προσαρμόζεται, ενώ ήδη η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει κάνει σημαντικά βήματα
προόδου.
Ανήσυχος για
την αυξημένη ισχύ των εταιρειών τακτικών γραμμών αναφορικά με τις
περιβαλλοντικές νομοθεσίες της ναυτιλίας εμφανίστηκε ο κ. Χατζηιωάννου. «Είμαστε ανήσυχοι ότι οι liner εταιρείες θα
κυριαρχήσουν στο παιχνίδι και εμείς θα ακολουθήσουμε σύμφωνα με τα “θέλω”
τους», ανέφερε.
Οι
συμμετέχοντες αναφέρθηκαν και στους επικείμενους κανονισμούς CII/EEXI,
αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι θα αυξήσουν την αβεβαιότητα στον κλάδο. Η κα. Ιωάννα Προκοπίου, η οποία αντικατέστησε
αργότερα τον πατέρα της στο πάνελ, δήλωσε αισιόδοξη για τη ρήτρα της BIMCO,
καθώς ουσιαστικά αναγνωρίζει τον ρόλο των ναυλωτών για το περιβαλλοντικό
αποτύπωμα των θαλάσσιων μεταφορών. Η
ίδια εξέφρασε την ανησυχία της ότι τα περιφερειακά μέτρα θα επικρατήσουν των
παγκόσμιων σε μια βιομηχανία καθ’ όλα διεθνοποιημένη.
Ο κ. Thompson
αναφέρθηκε στον μελλοντικό ρόλο του LNG ως καυσίμου και στον αντίκτυπο των
περιβαλλοντικών κανονισμών με ορίζοντα το 2040 και έπειτα στη σύναψη
μακροχρόνιων ναυλώσεων. Επίσης
σκιαγράφησε τις προκλήσεις που αναδύονται αναφορικά με τη χρήση εναλλακτικών
καυσίμων στη ναυτιλία, όπως το υδρογόνο και η αμμωνία.
Ναυτιλιακή χρηματοδότηση και κριτήρια ESG
Τις πράσινες
απαιτήσεις των τραπεζών για τη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων
περιέγραψε η κα. Τσιρώνη. Χαρακτηριστικά
τόνισε ότι πολλοί χρηματοδότες ζητούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες δεδομένα
σχετικά με τη μεταφορά άνθρακα ετησίως (όγκος φορτίου). Ωστόσο, η κα. Τσιρώνη διευκρίνισε ότι το «E»
στο πλαίσιο του ESG διαδραματίζει κεντρικό ρόλο για τις ευρωπαϊκές τράπεζες και
λιγότερo για τις ασιατικές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια «αγορά δύο
ταχυτήτων».
Οι εισηγητές
στις τελικές τους τοποθετήσεις προέτρεψαν και ενθάρρυναν τους νέους
συμμετέχοντες στη συζήτηση να ακολουθήσουν μια σταδιοδρομία στα επαγγέλματα της
θάλασσας, δεδομένου ότι οι προοπτικές του κλάδου είναι λαμπρές και οι
προσπάθειες για την ανάδειξη του ελληνικού cluster εντείνονται.
ΠΗΓΗ: Ναυτικά Χρονικά