Στη Βουλή η σύμβαση υπο-παραχώρησης και αξιοποίησής του από ιδιώτη επενδυτή.
Σημαντικό ρόλο στην αναπτυξιακή δυναμική του εμπορικού λιμένα της Καβάλας αναμένεται να προσδώσει η κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης υπο-παραχώρησης αξιοποίησης του λιμένα «Φίλιππος Β’» σε ιδιώτη επενδυτή.
Η εταιρεία ΣΑΡΙΣΑ ΥΠΟ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΒΑΛΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, που συστάθηκε από την κοινοπραξία International Port Investments Kavala, αναλαμβάνει για τουλάχιστον 40 έτη το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του εμπορικού λιμανιού πολλαπλών χρήσεων έναντι τιμήματος 33,9 εκατ. ευρώ, ενώ, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ο υπο-παραχωρησιούχος θα επενδύσει άλλα 36 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων και δαπανών βαριάς συντήρησης.
Πριν από δύο χρόνια
Σημειώνεται ότι η κοινοπραξία International Port Investments Kavala, που απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Black Summit Financial Group – EFA VENTURES, είχε αναδειχθεί πλειοδότρια τον Μάιο του 2022 στον σχετικό διαγωνισμό που είχε διεξαγάγει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο ιδιώτης επενδυτής θα πρέπει να προχωρήσει σε μια σειρά υποχρεωτικών επενδύσεων, που περιλαμβάνουν την κατασκευή κτιρίων για την εξυπηρέτηση αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας και του τελωνειακού σταθμού, ενώ θα πρέπει να πραγματοποιήσει μελέτη και υλοποίηση του έργου αναδάσωσης της περιοχής Άσπρων Χωμάτων με συντήρηση και φύλαξη καθ’ όλη τη διάρκεια της υπο-παραχώρησης.
Περαιτέρω επενδύσεις στις οποίες θα προχωρήσει ο υποπαραχωρησιούχος αφορούν προμήθεια νέου εξοπλισμού και υποδομών.
Η συζήτηση για την κύρωση της σχετικής σύμβασης, που έχει υπογραφεί από τις 23/11/2023 μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας και της ΣΑΡΙΣΑ ΥΠΟ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΒΑΛΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, ξεκίνησε στις 16 Μαΐου 2024 στις Επιτροπές της Βουλής, ενώ η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί με την ψήφιση της σύμβασης από την Ολομέλεια μέσα στην εβδομάδα.
Η βασική δραστηριότητα του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β’» είναι η διακίνηση γενικού και χύδην φορτίου, ενώ δύναται να εξυπηρετεί και εμπορευματοκιβώτια.
Συνδρομή
Το ΤΑΙΠΕΔ, με την ιδιότητα της Αρχής Σχεδιασμού Λιμένων, θα συνδράμει τους επενδυτές στην υλοποίηση του επιχειρηματικού τους πλάνου αναλαμβάνοντας να συντονίσει τη διαδικασία για την έγκριση του master plan για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα.
O υπο-παραχωρησιούχος καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης υπο-παραχώρησης θα πρέπει να καταβάλλει προς τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας ανταποδοτικό τέλος 2% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων και το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει ανά τριετία το ποσό των 200.000.
Σημειώνεται ότι ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας είναι αρμόδιος για τη λειτουργία τεσσάρων λιμένων, του επιβατικού / κεντρικού λιμανιού της Καβάλας «Απόστολος Παύλος», του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β’», του λιμένα της Κεραμωτής και του λιμένα / καταφυγίου των Ελευθερών.
Αναφορικά με το λιμάνι «Φίλιππος Β’», ο ιδιώτης επενδυτής εντός της περιοχής υπο-παραχώρησης θα αποφασίζει αποκλειστικά για την εμπορική και τιμολογιακή πολιτική που θα υιοθετεί, δικαιούμενος να καθορίζει το αντάλλαγμα για την υπο-παραχώρηση δικαιωμάτων σε τρίτους με μίσθωση ή άλλη συμβατική σχέση, αλλά και να επιβάλλει και να εισπράττει τέλη λιμενικών υπηρεσιών για τη χρήση υποδομών και την παροχή υπηρεσιών.
Ο υπο-παραχωρησιούχος υποχρεούται επίσης να εκτελεί εντός της θαλάσσιας ζώνης του λιμένα όλες τις εργασίες συντήρησης, ενώ η αποτροπή ρύπανσης ανέλκυσης ναυαγίων με την επιφύλαξη των διατάξεων περί ενάλιων αρχαιοτήτων, αποτελεί υποχρέωση του νέου επενδυτή.
Εξάλλου, θα πρέπει να τηρεί μητρώο συντήρησης που να μπορεί να επιθεωρηθεί από την αρμόδια Αρχή και στο οποίο θα πρέπει να περιγράφονται ο σκοπός, το αντικείμενο και ο χρόνος όλων των εργασιών που εκτελούνται.
Εγγυητική επιστολή
Ο υπό-παραχωρησιούχος θα πρέπει να παραδώσει στο ελληνικό Δημόσιο κατά την ημερομηνία έναρξης εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης υποχρεωτικών επενδύσεων από πιστωτικό ίδρυμα, ύψους ίσου με το 10% του προϋπολογισμού των υποχρεωτικών επενδύσεων, όπως αυτός προκύπτει από τη σχετική μελέτη του νέου επενδυτή.
Τέλος, θα πρέπει να συνάψει σύμβαση με ανεξάρτητο μηχανικό με δημοσιοποίηση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. σε ανακοίνωσή του με αφορμή τη διαδικασία κύρωσης της σχετικής σύμβασης από τη Βουλή αναφέρει ότι «η σχετική υποπαραχώρηση γίνεται χωρίς κανένα αναπτυξιακό σχεδιασμό καθώς δεν προηγήθηκε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Αυτές οι επισημάνσεις επιβεβαιώνονται και από τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης που όχι μόνο δεν περιλαμβάνουν αναπτυξιακές επενδύσεις αλλά αφήνουν πλήρως στον ιδιώτη τον λιμενικό σχεδιασμό αδιαφορώντας για τις ανάγκες της τοπικής και περιφερειακής οικονομίας».
Πηγή Ναυτεμπορική