Με
τις ΚΥΑ αριθμ. 4701 – ΦΕΚ Τεύχος B’ 5128/30.09.2022
και αριθμ. 5003–ΦΕΚ Τεύχος B’ 5574/31.10.2022,
ειδικά για τις συναλλαγές των φυσικών προσώπων
α)
με πιστωτικά ιδρύματα και χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και
β)
με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας,
η
δυνατότητα επίδειξης εγγράφων της αστυνομικής
ταυτότητας και της άδειας οδήγησης από το κινητό τηλέφωνο εκκινεί την
1.11.2022.
Υπενθυμίζεται
ότι με διάταξη του νόμου 4954/2022 προβλέπεται η δημιουργία ειδικής
ηλεκτρονικής εφαρμογής για την αποθήκευση στο κινητό τηλέφωνο της αστυνομικής
ταυτότητας και της άδειας οδήγησης.
Μέσω του gov.gr Wallet μπορούν στο εξής οι πολίτες να
επιδεικνύουν την αστυνομική ταυτότητα και την άδεια οδήγησης από το κινητό τους
τηλέφωνο
Η
εφαρμογή (gov.gr Wallet) είναι διαθέσιμη στο Google Play και στο App Store
Το
Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android.
Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να
κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η
ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet
και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο
οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον
πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα
πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:
· είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του
κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του
notify.gov.gr,
· είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω
του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό
Συμφωνητικό).
Αφού
αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει
ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία
της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού
εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα
να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η
οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.
Η
δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης
Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το
επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης
δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός
πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο
έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση
στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο
αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που
παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε
συναυλίες, αεροπλάνα κ.α.
Η
δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr
Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να
υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει
εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την
αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός
ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας
χρήσης (OTP – One Time Password).
Απώλεια
ή αντικατάσταση έγχαρτων πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής
Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του
ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα Αστυνομικό Τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε
αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την
απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα Αστυνομικό Τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη
Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.
Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα
ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά
αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και
πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την
ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.
Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι
αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των
αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει
τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.
Απαραίτητες
διευκρινίσεις
Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον
ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή
οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος
οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα,
ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά
αντίγραφα.
Προϋπόθεση
για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας
έκδοσης της εφαρμογής.
Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα
ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε
περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη
συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.
Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής
επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.
Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά
ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως
εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε
διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.
Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην
εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν
αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.
ΠΗΓΗ: odigostoupoliti.eu