Άρθρο του Νίκου Μπέλλου, Βρυξέλλες
Το 2035
τερματίζεται οριστικά στην ΕΕ η πώληση θερμικών αυτοκινήτων και μικρών
φορτηγών, δηλαδή των σημερινών συμβατικών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής
καύσης.
Πρόκειται για την πρώτη σημαντική πολιτική συμφωνία που
επιτυγχάνεται μεταξύ των κρατών-μελών και της Ευρωβουλής, προς την κατεύθυνση
της πράσινης μετάβασης της ΕΕ. Η
συμφωνία που θα επικυρωθεί και τυπικά τις επόμενες βδομάδες από το Συμβούλιο
και την Ευρωβουλή, ώστε να τεθεί σε ισχύ, προβλέπει την μείωση των εκπομπών
διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% για τα καινούργια ιδιωτικής χρήσης θερμικά
αυτοκίνητα μέχρι το 2030 και κατά 55% για τα ημιφορτηγά. Πέντε χρόνια αργότερα οι εκπομπές θα
μηδενιστούν δεδομένου ότι από το 2035 δεν θα πωλούνται πλέον θερμικά οχήματα
στις εν λόγω κατηγορίες.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν σήμερα το 15%
των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που
σημαίνει ότι η πλήρης ηλεκτροκίνηση θα συμβάλει στη δραστική μείωση των
εκπομπών.
Αναπροσαρμογή της αυτοκινητοβιομηχανίας
Είναι προφανές, όπως τονίζουν στις Βρυξέλλες, ότι η
συμφωνία για την αποδέσμευση από τα θερμικά αυτοκίνητα το 2035 δίνει ορατότητα
στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ώστε να προσαρμοστούν έγκαιρα και να ανταπεξέλθουν
στον σκληρό ανταγωνισμό της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Σήμερα ο κλάδος της ευρωπαϊκής
αυτοκινητοβιομηχανίας απασχολεί, άμεσα και έμμεσα, περίπου 13 εκατομμύρια
εργαζόμενους, δηλαδή το 7% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση εντάσσεται στο
πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία προβλέπει τη μείωση των
εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030 και σε σχέση με τις
εκπομπές του 1990, και την επίτευξη περιβαλλοντικής ουδετερότητας μέχρι το
2050.
ΠΗΓΗ: Deutsche Welle