Υπόμνημα ΕΑΑΛΣ πρός γραφείο ΥΦ.ΕΘ.Α με θέματα πρός επίλυση

Πειραιάς 1 Αυγούστου 2024

ΕΝΩΣΗΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ (ΕΑΑΛΣ)

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Υπόψιν Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ι. Α. Κεφαλογιάννη

Ι. Ποια είναι η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών ΛΣ (συντομ. «ΕΑΑΛΣ»)
Είναι η αρχαιότερη συλλογική οργάνωση αποστράτων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Ιδρύθηκε με την
αριθ. 190/29-4-1988 (4954/ΕΠ 226/88) απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς,
εγγράφηκε στο δημόσιο βιβλίο σωματείων, που τηρείται στο Δικαστήριο αυτό, με
καταστατική έδρα τον Πειραιά και, έκτοτε, λειτουργεί αδιαλείπτως με την προαναφερθείσα
επωνυμία και διοικείται από 11μελές Διοικητικό Συμβούλιο εκλεγόμενο ανά 3ετία από τη
Γενική Συνέλευση των μελών.
Είναι η μόνη συλλογική οργάνωση αποστράτων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ με πανελλήνια εξάπλωση
και εμβέλεια, ενώ μέλος αυτής (με €15 ετήσια συνδρομή έκαστο, εισπραττόμενη και
αποδιδόμενη μέσω ΜΤΝ) γίνεται αυτομάτως κάθε στέλεχος ΛΣ-ΕΛΑΚΤ που αποχωρεί από
την ενεργό υπηρεσία, ανεξαρτήτως αποστρατευτικού βαθμού και τόπου μόνιμης διαμονής.
Με κριτήριο τη δηλωθείσα μόνιμη διαμονή, η τρέχουσα γεωγραφική διασπορά των μελών
της ΕΑΑΛΣ εκτείνεται σε όλες τις Νομαρχιακές Ενότητες (ΝΕ) της επικράτειας (πλην των ΝΕ
Καστοριάς και Γρεβενών).
Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη καταγραφή τους (από το ΜΤΝ), στα τέλη του 2023, τα
ταμειακώς ενήμερα μέλη της ΕΑΑΛΣ ανερχόταν σε 4.275 πρόσωπα.
Ως ασφαλισμένοι του δημόσιου τομέα, τα μέλη της ΕΑΑΛΣ λαμβάνουν συντάξιμες
αποδοχές από τον e-ΕΦΚΑ, ενώ, επιπλέον, είναι ισότιμοι μέτοχοι του ΜΤΝ και
απολαμβάνουν (τόσο οι ίδιο, όσο ορισμένα μέλη των οικογενειών τους) όλες τις ωφέλειες
και βοηθήματα που παρέχονται από αυτό (εφάπαξ, μηνιαίο μέρισμα, ΒΟΕΑ τέκνων, Δάνεια
κλπ.).
Υγειονομικά, τέλος, όπως ισχύει με όλους τους απόστρατους Κλάδων και Σωμάτων των ΕΔ,
Σωμάτων Ασφαλείας και ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, τα μέλη της ΕΑΑΛΣ, ανεξάρτητα από την υπαγωγή τους
στις γενικές προβλέψεις του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΟΠΥΥ), εξακολουθούν (τα ίδια
και μέλη της οικογενείας τους), να διατηρούν δικαίωμα χρήσης των υγειονομικών δομών
των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

ΙΙ. Ζητήματα – αιτήματα ΕΑΑΛΣ
(α) ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΥΠΕΡ ΕΚΑΣΤΟΥ Μ.Τ.
1. Ισχύον πλαίσιο
Πέραν των τακτικών εσόδων των Μετοχικών Ταμείων Σ-Ν-Α (προερχόμενων από εισφορές
μετόχων, τόκοι διαθεσίμων, έσοδα χαρτοφυλακίου κινητών αξιών, έσοδα εκμετάλλευσης
ακίνητης περιουσίας, φαρικά τέλη, λιμενικά τέλη κλπ.), άλλος ένας πολύ σημαντικός, πλην
έκτακτος πόρος τους προέρχεται από κρατήσεις (4% + 2%) επί των πάσης φύσεως δαπανών,
συμπεριλαμβανομένων των δαπανών για την άμυνα, που αποδίδονται στα ΜΤ των Ε.Δ., στο
καθένα ξεχωριστά, σύμφωνα με το ν.δ. 3981/1959 και αναλόγως του Κλάδου που υλοποιεί
την εξοπλιστική δαπάνη.
Σημειωτέον ότι, οι ως άνω κρατήσεις έχουν θεσμοθετηθεί εδώ και 63 χρόνια ως
αντιστάθμισμα της εργοδοτικής εισφοράς 3% της Πολιτείας προς όλους τους υπαλλήλους
(δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), πλην των στρατιωτικών.
2. Πρόβλημα
Με αφορμή τις διεξαγόμενες την τρέχουσα περίοδο αμυντικές δαπάνες (φρεγάτες-
μαχητικά αεροσκάφη), η Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του ΓΛΚ με
έγγραφά της εξέφρασε στις αρχές 2022 αντιρρήσεις για την καταβολή στα ΜΤ των ΕΔ εις
ολόκληρον των αναλογούντων κρατήσεων, ζητώντας τη μείωσή τους (περικοπή
θεσμοθετημένου ποσοστού κρατήσεων) με ανάληψη σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας,
με αιτιολογία ότι το ύψος των προβλεπόμενων πληρωμών των ως άνω προγραμμάτων για
τα επόμενα έτη, είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με το πραγματοποιηθέν ύψος προμηθειών
την προηγούμενη δεκαετία και ότι, η κάλυψη των δαπανών αυτών γίνεται με αντίστοιχο
σχετικό δανεισμό της χώρας μας, σε μια κρίσιμη δημοσιονομική συγκυρία.
Επίσης, πρέπει να επισημανθεί ότι κατά το πρόσφατο παρελθόν που η Ελληνική Πολιτεία
βρέθηκε σε οικονομική δυσπραγία, άντλησε σημαντικό μέρος των ρευστών διαθεσίμων των
Μετοχικών Ταμείων των ΕΔ, τα οποία υπέστησαν τεράστια απομείωση και «κούρεμα» των
αξιών τους, εξαιτίας της στήριξης που παρείχαν στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων και
αναδιάταξης του Ελληνικού χρέους (PSI).

3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Το προπεριγραφέν ζήτημα εξακολουθεί να προκαλεί την έντονη ανησυχία των μελών της
ΕΑΑΛΣ, της οποίας το 11μελές Δ.Σ. εκφράζοντας τη βούληση όλων των μελών μας, τάσσεται
ομόφωνα ενάντια σε κάθε απόπειρα μεταβολής του επί 63 έτη εφαρμοζόμενου τρόπου
υπολογισμού και απόδοσης των ανταποδοτικών πόρων από τις προμήθειες εξοπλισμών.

 

(β) ΑΠΟΤΡΟΠΗ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΤΟΧΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ
1. Ισχύον πλαίσιο
Καθένα από τα Μετοχικά Ταμεία (Σ-Ν-Α) δημιουργήθηκε με ξεχωριστό νομοθετικό πλαίσιο
και από τη δημιουργία τους λειτουργούν και διοικούνται ως ανεξάρτητα Νομικά Πρόσωπα
Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), υπό την εποπτεία του ΥΕΘΑ.
2. Πρόβλημα
Κατά καιρούς, το ζήτημα της ενοποίησης των Μετοχικών Ταμείων (και, ενίοτε, της
μεταβολής του τρόπου υπολογισμού και απόδοσης των ανταποδοτικών πόρων από
εξοπλιστικά) έρχεται στη δημοσιότητα ως «θεραπεία» του χρόνιου προβλήματος των
μειωμένων χρηματοροών του ΜΤΣ από μερίδα μερισματούχων του.
Το ζήτημα επανήλθε στη δημοσιότητα τον περασμένο Απρίλιο, με αφορμή ερώτημα
βουλευτών της ελάσσονος αντιπολίτευσης (κκ. Μπιάγκη & Μιχαηλίδη) στο πλαίσιο του
Κοινοβουλευτικού Ελέγχου και τη σχετική απάντηση που έδωσε ο κ. ΥΕΘΑ τον περασμένο
Μάιο.
3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Η διατήρηση της αυτοτέλειας των ΜΤ των οικείων Κλάδων είναι αδιαπραγμάτευτη.
Άλλωστε, κάθε Κλάδος των ΕΔ έχει τις ιδιαιτερότητές του και γι’ αυτό ιδρύθηκαν και
λειτουργούν ως ισότιμα νομικά πρόσωπα. Εκφράζοντας τη βούληση απάντων των μελών
της, το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ ποτέ δεν θα δεχθεί οι μερισματούχοι του Μετοχικού Ταμείου μας να
καλύψουν τις χρονίως μειωμένες εισπράξεις του ΜΤΣ από μερίδα μερισματούχων του.

(γ) ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ-ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ 1% ΣΕ ΜΕΡΙΣΜΑ
1. Ισχύον πλαίσιο
Με το άρθ. 7 του ν. 994 του 1949, στο εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικό
προσωπικό ΠΝ & ΛΣ θεσπίστηκε κράτηση 0,25% του βασικού μισθού και 1% του μικτού
μερίσματός του για την αποπληρωμή συναφθέντων δανείων ανέγερσης των Νοσηλευτικών
Ιδρυμάτων Ναυτικού (ΝΙΝ).
Εξ αυτού του λόγου και, παρότι το στρατιωτικό προσωπικό ΠΝ & ΛΣ (και τα μέλη των
οικογενειών τους) μετά την αφυπηρέτησή του υπάγεται στις γενικές προβλέψεις του
Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΟΠΥΥ), εξακολουθεί να δικαιούται περίθαλψης και νοσηλείας
στα ΝΙΝ.
Μολονότι, εδώ και πολλά χρόνια η ως άνω κράτηση συνέχιζε να γίνεται, παρότι εξέλιπε η
δικαιολογητική βάση επιβολής της (λόγω εξόφλησης του προαναφερθέντος δανείου). Έτσι,
για την ίδια ως άνω κράτηση, θεσπίστηκε με το άρθ. 38 του ν. 5018/2023 νέα
δικαιολογητική βάση, που βαρύνει αποκλειστικά το εν αποστρατεία προσωπικό ΠΝ & ΛΣ.
2. Πρόβλημα
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ έχει λάβει πολυάριθμες διαμαρτυρίες των μελών της για αδυναμία
εξυπηρέτησης των ιδίων ή μελών οικογενείας τους στα ΝΙΝ, κυρίως λόγω απασχόλησης του
ιατρονοσηλευτικού προσωπικού με περιστατικά λοιπών (μη στρατιωτικών) δικαιούχων.
Στο ίδιο πλαίσιο, το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ έγινε αποδέκτης διαμαρτυριών πολλών μελών της που
αμφιβάλλουν για το δίκαιο χαρακτήρα της αιτιολογικής βάσης της διάταξης του άρθ. 38 ν.
5018/2023.
Ειδικότερα, τα μέλη μας θεωρούν άδικο ότι η διάταξη επέβαλε κράτηση 1% στο μικτό τους
μέρισμα ΜΤΝ, τη στιγμή που ήδη καταβάλουν υψηλότατες κρατήσεις υγειονομικής
περίθαλψης από τις συντάξιμες αποδοχές τους (όπως όλοι οι συνταξιούχοι), αλλά και
επειδή δεν γνωρίζουν αν επιβάλλεται ανάλογη κράτηση στο μέρισμα των λοιπών
Μετοχικών Ταμείων (Σ-Α), πέραν του ΜΤΝ.
Επίσης, τα ίδια μέλη θεωρούν ότι, η μεταχείριση που λαμβάνουν στα ΝΙΝ ως στελέχη που
συνεισέφεραν στην πληρωμή του δανείου ανέγερσής τους, είναι ίδια με τους λοιπούς (μη
στρατιωτικούς) δικαιούχους περίθαλψης-νοσηλείας, που απλώς πληρώνουν το νοσήλιο της
εκάστοτε εξυπηρέτησής τους, χωρίς να καταβάλουν στα ΝΙΝ σε σταθερή βάση
επιπρόσθετες εισφορές, πέραν όσων τους γίνονται στις συντάξιμες αποδοχές τους.
3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ θεωρεί άδικη και καταχρηστική τη διάταξη του άρθ. 38 του ν. 5018/2023,
καθότι δεν έχει ανταποδοτικότητα για όσους επιβαρύνει. Συνεπώς, το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ ζητεί
την άμεση κατάργησή της.

 

(δ) ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΛΣ ΣΕ ΔΣ/ΜΤΝ
1. Ισχύον πλαίσιο
Ως μέλος στο ΔΣ του ΜΤΝ προβλέπεται η συμμετοχή ενός Ανώτατου Αξιωματικού ΛΣ εν
εφεδρεία. Ο ορισμός του γίνεται ύστερα από πρόταση της ΕΑΑΝ.
2. Πρόβλημα
Δεν πρέπει η ως άνω διαδικασία να συνεχίσει να παραγνωρίζει την ύπαρξη και λειτουργία
αναγνωρισμένου συλλογικού οργάνου αποστράτων αξιωματικών του ΛΣ.
Η καταστατική προϋπόθεση του υποψήφιου Ανωτάτου Αξιωματικού ΛΣ (δηλ. να τελεί εν
εφεδρεία) θεωρείται περιοριστική και δεν εξασφαλίζει την επιλογή προσώπου εγνωσμένου
κύρους και ευρείας αναγνωρισιμότητας στον κλάδο αποστράτων που θα εκπροσωπεί στο
ΔΣ του ΜΤΝ, όσο και στους φορείς που χειρίζονται ζητήματα αποστράτων, ιδίως του ΛΣ.
Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να εξασφαλισθούν, εφόσον ο ορισμός του Ανωτάτου
Αξιωματικού ΛΣ (ε.α.) ως μέλους στο ΔΣ του ΜΤΝ, γίνει ύστερα από πρόταση της ΕΑΑΛΣ.
3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ ζητεί την τροποποίηση του ισχύοντος πλαισίου ώστε ο Ανώτατος
Αξιωματικός ΛΣ στο ΔΣ του ΜΤΝ να ορίζεται ύστερα από πρόταση της ΕΑΑΛΣ και η επιλογή
του να γίνεται είτε από εν εφεδρεία είτα από εν αποστρατεία Ανωτάτους Αξιωματικούς ΛΣ.

(ε) ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΑΑΛΣ ΣΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
1. Ισχύον πλαίσιο
Με την Υπουργική Απόφαση Φ. 454/132558 (ΦΕΚ Β’ 849/10-10-1995) ΥΠΕΘΑ συγκροτήθηκε
Συντονιστικό Συμβούλιο των τριών Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών των Ενόπλων
Δυνάμεων, αποτελούμενο από τους εκάστοτε Προέδρους και Διευθύνοντες Συμβούλους ή
τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
2. Πρόβλημα
Δοθέντος ότι, το εν λόγω συλλογικό όργανο συστάθηκε με σκοπό τη βέλτιστη «όσμωση»
και συντονισμό των οργάνων διοίκησης των ομολόγων Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών
των ΕΔ, δεν πρέπει να συνεχίσει να παραγνωρίζει την ύπαρξη και λειτουργία
θεσμοθετημένου συλλογικού οργάνου αποστράτων αξιωματικών του ΛΣ, το προσωπικό του
οποίου, σύμφωνα με το νόμο 4411/1929 «Περί συγκροτήσεως κλπ. των στελεχών του ΠΝ»
συγκαταλέγεται «στον κατά θάλασσαν στρατό».
Η συμμετοχή της ΕΑΑΛΣ στο Συντονιστικό Συμβούλιο ΕΑΑ θεωρείται ότι θα συμβάλει στην
βελτίωση της εις βάθος συναντίληψης όλων των κοινών θεμάτων που απασχολούν τους
αποστράτους των ΕΔ και του ΛΣ.
3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ ζητεί την τροποποίηση του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου που ρυθμίζει
τη λειτουργία του Συντονιστικού Συμβουλίου ΕΑΑ, ώστε να αναγνωριστεί στην ΕΑΑΛΣ το
δικαίωμα συμμετοχής της σ’ αυτό.

(ε) ΑΡΣΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΛΣ ΣΕ ΘΑΝ/ΝΒΝΕ, ΚΑΑΥ, ΣΟΑΑ, ΚΕΔΑ
1. Ισχύον πλαίσιο
Σύμφωνα με το νόμο 4411/1929 «Περί συγκροτήσεως κλπ. των στελεχών του ΠΝ» το
προσωπικό του ΛΣ συγκαταλέγεται «στον κατά θάλασσαν στρατό».
Επίσης, σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανονισμούς, εδώ και κάποιες δεκαετίες στο
στρατιωτικό προσωπικό ΛΣ (εν ενεργεία και εν αποστρατεία) έχει απαγορευθεί η είσοδος
στο ΘΑΝ/ΝΒΝΕ (Αγία Μαρίνα) και σε άλλα θέρετρα που διαθέτει το ΠΝ, για απλή λήψη
λουτρού και χρήση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων (εστιατόρια, ναοί κλπ.).
2. Πρόβλημα
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ έχει λάβει πολυάριθμες διαμαρτυρίες των μελών της για τον
παρατεινόμενο αποκλεισμό τους από την είσοδο για απλή λήψη λουτρού και χρήση των
κοινόχρηστων εγκαταστάσεων (εστιατόρια, ναοί κλπ.) του ΘΑΝ/ΝΒΝΕ, με τις ίδιες
διαδικασίες και προϋποθέσεις που ισχύουν για τους τωρινούς δικαιούχους (καταβολή
εισιτηρίου).
Σημειωτέον ότι, στο παρελθόν το προσωπικό του ΛΣ (εν ενεργεία και εν αποστρατεία) είχε
δικαίωμα εισόδου στο ΘΑΝ/ΝΒΝΕ.
3. Θέση ΕΑΑΛΣ
Το ΔΣ της ΕΑΑΛΣ ζητεί την τροποποίηση του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας
του ΘΑΝ/ΝΒΝΕ, ώστε να αναγνωριστεί εκ νέου στα μέλη της το δικαίωμα αυθημερόν
εισόδου-εξόδου στις εγκαταστάσεις του, με τους ίδιους όρους προϋποθέσεις και
διαδικασίες που ισχύουν για τους σημερινούς δικαιούχους.

Κοινοποιήστε

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print