Η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό
της Αθήνας προς τον Πειραιά τέθηκε πλέον στη διάθεση του επιβατικού κοινού,
συνδέοντας απευθείας το λιμάνι με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο υποδομών,
το οποίο θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα των πολιτών.
Ως επικεφαλής της Κοινοπραξίας
ABAΞ-GHELLA-ALSTOM, ο Όμιλος ΑΒΑΞ αποτέλεσε για ακόμα μια φορά την εγγυήτρια
δύναμη για την ολοκλήρωση μιας σημαντικής υποδομής.
Πρόκειται για τους σταθμούς
«Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», οι οποίοι αναμένεται να αυξήσουν
την συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες
ημερησίως, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων.
Ο Πειραιάς αναβαθμίζεται
συγκοινωνιακά, αφού μόνο στον ομώνυμο σταθμό προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα
συγκοινωνιακό κέντρο κομβικής σημασίας, το οποίο συνενώνει λειτουργικά τις
Γραμμές 1 και 3 του μετρό, το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την
επέκταση του τραμ προς Πειραιά, διευκολύνοντας τη διαδικασία των μετεπιβιβάσεων
μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Μωσαϊκό προκλήσεων
Το μήκος της επέκτασης της
Γραμμής 3 είναι περίπου 7,2 χλμ.- με τους έξι νέους σταθμούς -«Αγία Βαρβάρα»,
«Κορυδαλλός» «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο»- να έχουν
κατασκευαστεί σε κεντρικά σημεία των περιοχών που διασχίζει το νέο τμήμα της
Γραμμής.
Σε όλο το μήκος του προέκυψε μία
σειρά διαφορετικών προκλήσεων, η επιτυχής αντιμετώπιση των οποίων εξασφάλισε
την τεχνική αρτιότητα των έργων επιβεβαιώνοντας την ικανότητα των μηχανικών της
ΑΒΑΞ να εισάγουν σημαντικές καινοτομίες, εμπλουτίζοντας το σημαντικό ιστορικό
του Ομίλου.
Σταθμός Μετρό «Πειραιάς»
Κατασκευαστικό επίτευγμα αποτελεί
ο σταθμός «Πειραιάς», που βρίσκεται επί της Ακτής Καλλιμασιώτη, δίπλα ακριβώς
στο λιμάνι. Είναι ο πρώτος
υποθαλάσσιος σταθμός στη χώρα μας, η ολοκλήρωση του οποίου αφήνει σημαντική
παρακαταθήκη όχι μόνο για την εταιρία αλλά και για τους Έλληνες μηχανικούς εν
γένει. Αν και βρίσκεται στη στεριά,
κατασκευάστηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και για το λόγο
αυτό, έπρεπε ταυτόχρονα να αποτραπεί εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα,
αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του.
Παράλληλα, έπειτα από πέντε
χρόνια συστηματικής μελέτης επιλύθηκαν τα προβλήματα τόσο της γειτνίασης του
εργοταξίου του συγκεκριμένου σταθμού με το διατηρητέο κτίριο του ΗΣΑΠ που
κατασκευάστηκε τη διετία 1928-1929 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες
επιβάτες, όσο και της διέλευσης μέσα από το έργο του κεντρικού αγωγού
αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.
Επιπλέον, χαρακτηριστικό είναι το
γεγονός πως σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική
χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος.
Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται
σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα
συντελέσει στο να γίνει το σημείο αυτό μεγαλύτερος συγκοινωνιακός σταθμός της
Αττικής, αποτελούμενος από 2 σταθμούς μετρό και εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε
προαστιακό, λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ.
Σταθμός Μετρό «Δημοτικό Θέατρο»
Απέναντι από το Δημοτικό Θέατρο
Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης, βρίσκεται ο σταθμός «Δημοτικό
Θέατρο», ο νέος τερματικός σταθμός της Γραμμής 3, ο οποίος αναμένεται να
συνδέεται με το τραμ και έναν σημαντικό αριθμό γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Παράλληλα με τις εργασίες για το συγκεκριμένο
σταθμό, λάμβαναν χώρα και αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών,
σηράγγων και δεξαμενών, που έφεραν σταδιακά στο φως τμήματα των δικτύων
ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος. Τα πολύ σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα
έχουν βρει τη θέση τους στη μόνιμη θεματική έκθεση που βρίσκεται πλέον εντός
του σταθμού, δημιουργώντας μία ακόμα εστία πολιτισμού για την πόλη.
Να σημειωθεί ότι ιστορική πλατεία του
Δημοτικού θεάτρου και ειδικά τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν,
αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν απόλυτα εναρμονισμένα με νέα υλικά ώστε
πλατεία να πάρει τη σημερινή της μορφή.
Σταθμός Μετρό «Μανιάτικα»
Άλλη μία ιστορική γειτονιά του
Πειραιά, βόρεια του λιμανιού, τα Μανιάτικα, αποκτούν έναν σταθμό που
αναβαθμίζει αυτή την πλευρά της πόλης και συμβάλλει στη διευκόλυνση των
μετακινήσεων μιας ιδιαίτερα πολυπληθούς περιοχής.
Με το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας να κοσμεί
τον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο, ο συγκεκριμένος σταθμός, που βρίσκεται σε μια
ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη συνοικία και σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι,
δεν θυμίζει σε τίποτα το απαιτητικό εργοτάξιο των προηγούμενων ετών, στο οποίο
το βραχώδες υπέδαφος χρειάστηκε πολύ προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη
του ορύγματος. Είναι, μάλιστα, ένας από
τους δύο σταθμούς μετρό, μαζί με αυτόν της Κατεχάκη, που έχει μία
είσοδο/έξοδο για το κοινό.
Το σημαντικότερο όλων όμως είναι
πως με την επέκταση αυτή από το κέντρο του Πειραιά εκτιμάται πως θα διέρχονται
λιγότερα οχήματα, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο «ανάσες» στο σοβαρό κυκλοφοριακό
πρόβλημα του μεγάλου λιμανιού. Έτσι, το στοίχημα
της νέας αυτής επέκτασης είναι να λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε ο πολίτης να
επιλέγει το Μετρό για τη μετακίνησή του από και προς το επίνειο της
πρωτεύουσας.
Οι αστάθμητοι παράγοντες
Μια επιτυχία λιγότερο «ορατή»,
πίσω από το μεγάλο έργο, ήταν αυτή της προσπέλασης των εμποδίων που έβαλε τα
τελευταία χρόνια η πανδημία. Η αύξηση
των τιμών των υλικών κατασκευής, η δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών, καθώς και
οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αν και επέκτειναν το χρονικό πλαίσιο των
εργασιών, εν τέλει κάμφθηκαν με επιτυχία, συντονισμό, εναρμόνιση με τους κατά
καιρούς κανονισμούς που έθετε κυβέρνηση και φυσικά τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα
για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων, οι εργασίες
από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας τις όποιες
προκλήσεις επηρέασαν την εύρυθμη πορεία τους, με τον Όμιλο να επιτυγχάνει τη
διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας
των έργων.
Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της
ΑΒΑΞ εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η δήλωση του
πρωθυπουργού κατά την τελετή εγκαινίων, ο οποίος αναφερόμενος στην ανάδοχο
κοινοπραξία είπε ότι «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την
τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και
να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».
Σκυτάλη παίρνει η Γραμμή 4
Με πυλώνες την ανθεκτικότητα, την
ανάπτυξη, τη συνέπεια και σημείο αναφοράς την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος
ΑΒΑΞ ολοκλήρωσε ακόμα ένα σημαντικό πρότζεκτ, εξυπηρετώντας τη συγκοινωνιακή
καθημερινότητα της πρωτεύουσας και των περιχώρων.
Παράλληλα, ο Όμιλος συνεχίζει να
διατηρεί θέση πρωτοπόρου στα έργα σταθερής τροχιάς, αφού κατασκευάζει τη νέα
Γραμμή 4 του Μετρό, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Έχοντας πάντα σκοπό το συνδυασμό εμπρόθεσμης
και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών,
ο Όμιλος ΑΒΑΞ εργάζεται με την ίδια επιτυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή
ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
ΠΗΓΗ: Καθημερινή