Υπό επιτήρηση η Ελληνική ναυτιλία στον Περσικό: 271 ελληνόκτητα πλοία στη ζώνη έντασης

Μέσα σε ένα ιδιαίτερα τεταμένο περιβάλλον ασφάλειας στη Μέση Ανατολή, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) κάλεσε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), να προχωρήσει στην άμεση και λεπτομερή καταγραφή όλων των Ελληνικών πλοίων που βρίσκονται ή διέρχονται ή προγραμματίζουν να πλεύσουν από τον Περσικό Κόλπο και το Στενό του Ορμούζ.

Σύμφωνα πάντως με συγκεντρωτικά στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους αυτή την στιγμή οι αρχές:

  • Συνολικά 271 πλοία ελληνικής πλοιοκτησίας δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη περιοχή.
  • Από αυτά, 199 πλοία βρίσκονται στον Περσικό Κόλπο και
  • 72 στο Στενό του Ορμούζ, δηλαδή στο πιο ευαίσθητο και δυνητικά επικίνδυνο τμήμα της περιοχής.

Συνολικά, μόλις 35 πλοία από τα 271 φέρουν την Ελληνική σημαία, γεγονός που επισημαίνεται από το ΥΝΑΝΠ, καθώς επηρεάζει άμεσα το νομικό καθεστώς, τις υποχρεώσεις προστασίας και τον βαθμό παρέμβασης του ελληνικού κράτους σε περίπτωση ενός πιθανού επεισοδίου.

Στενό του Ορμούζ: Στρατηγική παρουσία με ελαχιστοποίηση της ορατότητας

Τα 72 ελληνόκτητα πλοία που κινούνται ή βρίσκονται στο Στενό του Ορμούζ, συνιστούν μια από τις μεγαλύτερες εθνικές ναυτιλιακές παρουσίες στην περιοχή, σύμφωνα με τα διαθέσιμα διεθνή στοιχεία.

Ωστόσο, μόλις οκτώ από αυτά φέρουν την ελληνική σημαία.

Αναλυτικά υπάρχουν : 27 με σημαία Λιβερίας, 19 με σημαία Νήσων Μάρσαλ, 8 με σημαία Παναμά, έξι με σημαία Μάλτας, ενώ τα υπόλοιπα έχουν υψωμένες τις σημαίες Μπάχαμες, Κύπρου, Νήσων Κεϊμάν, και Αντίκουα.

Από αυτά τα 23 είναι δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, τα 18 bulk carriers, τα 13 product tankers, τα 6 chem/oil tankers, ενώ υπάρχει και ένας μικρός αριθμός containerships, LPG carriers, bunkering vessels, yachts

Όλα τα πλοία Ελληνικής σημαίας στο Ορμούζ καταγράφονται, μέχρι στιγμής, ως “Low Risk” βάσει διεθνών αξιολογήσεων ασφαλείας.

Εξάλλου, στον ευρύτερο Περσικό Κόλπο, πλην των Στενών, βρίσκονται 199 ελληνόκτητα πλοία, εκ των οποίων 27 φέρουν την Ελληνική σημαία. Η πλειοψηφία δραστηριοποιείται υπό ξένες σημαίες, και συγκεκριμένα : 65 με σημαία Λιβερίας, 50 με σημαία Μάρσαλ, 27 με σημαία Μάλτας, 21 με σημαία Παναμά, ενώ υπάρχουν και πλοία με υψωμένες τις σημαίες Κύπρου, Μπαχάμες, Κεϊμάν και Μπελίζ.

Από αυτά, τα 67 είναι crude oil tankers, τα 60 bulk carriers, τα 22 product tankers, τα 15 containerships, τα 10 LPG/LNG carriers, ενώ υπάρχουν ακόμη chemical tankers, drill ships, pollution control vessels, και cable ships.

Και σε αυτή την περίπτωση, όλα τα πλοία με ελληνική σημαία αξιολογούνται ως “Low Risk”, χωρίς να έχουν αναφερθεί επεισόδια ή απειλές σε εξέλιξη.

Το αίτημα προς την ΕΕΕ δεν είναι απλώς διαδικαστικό. Ερμηνεύεται από ναυτιλιακούς κύκλους ως πρώτο βήμα επιχειρησιακής ετοιμότητας, με το Υπουργείο να επιθυμεί:

  • Πλήρη εικόνα πλοίων σε πραγματικό χρόνο
  • Σαφήνεια στο καθεστώς σημαίας
  • Προσδιορισμό πληρωμάτων (ιδίως σε περίπτωση Ελλήνων ναυτικών)
  • Δυνατότητα άμεσης αντίδρασης σε περίπτωση συμβάντος

Παράλληλα, το ΥΝΑΝΠ επιδιώκει να επικοινωνήσει διεθνώς ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση, χωρίς να εκπέμπει σήμα εμπλοκής ή κλιμάκωσης.

Γεωπολιτικό πλαίσιο και επόμενες κινήσεις

Η αυξανόμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο έχει μετατραπεί σε μείζον θέμα στρατηγικής ανησυχίας για Ε.Ε., ΝΑΤΟ και ΗΠΑ. Το Στενό του Ορμούζ είναι υπεύθυνο για τη διέλευση περίπου 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, ενώ οι απειλές από περιφερειακούς παράγοντες (Ιράν, σιιτικές πολιτοφυλακές κ.λπ.) δεν θεωρούνται πλέον υποθετικές.

Η Ελλάδα, προς το παρόν, δεν έχει αποστείλει πολεμικό πλοίο στην περιοχή, ενώ συμμετοχή σε ευρύτερες ναυτικές αποστολές βρίσκεται υπό διερεύνηση. Το βάρος δίνεται στην πρόληψη, την πληροφόρηση και τον συντονισμό με τον εφοπλιστικό κόσμο.

Το γεγονός ότι 271 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται αυτή τη στιγμή εντός ή πλησίον των πιο ευαίσθητων θαλάσσιων διαδρόμων του πλανήτη καθιστά την ελληνική ναυτιλία έμμεσα εμπλεκόμενη σε μια εξελισσόμενη κρίση. Το ελληνικό κράτος δεν έχει άμεση επιχειρησιακή παρουσία, αλλά παραμένει σε επιτήρηση μέσω θεσμικών εργαλείων και συνεργασιών.

Κοινοποιήστε

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print