Η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο,
καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες με 5.514 πλοία ελέγχουν σήμερα περίπου το
21% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt), σύμφωνα με τα
ευρήματα της ετήσιας έκθεσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ-UGS) με
στοιχεία Μαρτίου του 2022 της IHS Global Limited.
Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά
45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της
πανδημίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά
7,4%, αναφέρει η ετήσια έκθεση της ΕΕΕ βάσει στοιχείων των Review of
Maritime Transport 2011-2021.
Η δύναμη του ελληνικού εφοπλισμού σε αριθμούς
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το:
• 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
• 25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
• 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)
• 15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου
• 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG)
• 9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος αποτελεί τον «στυλοβάτη» του παγκόσμιου εμπορίου
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος μεταφέρει φορτία μεταξύ τρίτων χωρών
σε ποσοστό άνω του 98% της μεταφορικής του ικανότητας, αποτελώντας έτσι
τον μεγαλύτερο διασυνοριακό μεταφορέα παγκοσμίως, σύμφωνα με την έκθεση
της ΕΕΕ. Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στον
τομέα των bulk/tramp μεταφορών, ο οποίος έχει χαρακτηριστικά τέλειου
ανταγωνισμού: ένας πολύ μεγάλος αριθμός ιδιωτικών, κυρίως Μικρομεσαίων
Επιχειρήσεων (ΜΜΕ) δραστηριοποιούνται παγκοσμίως μέσα σε ένα
ανταγωνιστικό περιβάλλον, με ευέλικτη και αποτελεσματική διοίκηση και
διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, ελεύθερη πρόσβαση σε πληθώρα
πληροφοριών και χαμηλά κόστη εισόδου και εξόδου από την αγορά. Οι
πλοιοκτήτες/διαχειριστές πλοίων στον bulk/tramp τομέα, μεταφέροντας
φορτία σε ad hoc βάση, δεν είναι σε θέση να επηρεάσουν τις τιμές της
ναυλαγοράς. Τα περισσότερα πλοία στον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας
λειτουργούν βάσει συμβάσεων χρονοναύλωσης. Ο χρονοναυλωτής αναλαμβάνει
την εμπορική λειτουργία του πλοίου και καθορίζει τον τύπο και τις
ποσότητες του φορτίου που θα μεταφερθούν, καθώς και τη διαδρομή και την
ταχύτητα του πλοίου.
Η ελληνική ναυτιλία συνιστά τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής
Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται
από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), ο οποίος σε ποσοστό άνω του
75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τομέα. Το ένα τρίτο του
ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες οδηγοί του εκσυγχρονισμού και της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά
πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό. H μέση ηλικία του
ελληνόκτητου στόλου (9,99 έτη) είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο
όρο (10,28 έτη). Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες
πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία (από 104 πλοία το προηγούμενο έτος),
που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt.
Πάνω από το ένα τρίτο των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα έξι πλοία
μεταφοράς LNG, που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή στον κόσμο, θα
παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Επιπλέον, περισσότερο από το ένα
τέταρτο (27,6%) της ελληνόκτητης χωρητικότητας (σε dwt) εμπίπτει στο
πεδίο εφαρμογής του Παγκόσμιου προτύπου του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης
κατά τη Σχεδίαση του πλοίου (EEDI), τεχνικό μέτρο του Διεθνούς
Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (IMO), το οποίο διασφαλίζει
βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση για τα πλοία.
Oι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σταθερά σε μεγαλύτερα πλοία που
έχουν επίσης μεγαλύτερη αποδοτικότητα και περιβαλλοντικά οφέλη λόγω των
οικονομιών κλίμακας. Από το 2014, η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας
(σε dwt) του ελληνόκτητου στόλου είναι πολύ μεγαλύτερη από την αύξηση
του αριθμού των πλοίων.
Η κα Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της ΕΕΕ δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής: «Η
ελληνική ναυτιλία, κατέχοντας το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59%
της κοινοτικής ναυτιλίας, έχει ευθύνη να αναλαμβάνει και να στηρίζει
πρωτοβουλίες ενημέρωσης και διαφώτισης του ευρύτερου κοινού για τη
στρατηγική σημασία του κλάδου, καθώς και για την ανάγκη προτεραιοποίησης
αυτού, από τους πολιτικούς ιθύνοντες σε παγκόσμιο επίπεδο. […]
»Προτεραιότητά μας παραμένει να επικοινωνήσουμε στη νέα γενιά τις προοπτικές της επιλογής
του ναυτικού επαγγέλματος. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού,
συνεργαζόμαστε με τους υπεύθυνους φορείς και την Πολιτεία, με στόχο την
ολιστική αναμόρφωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να
δημιουργηθούν οι σωστές σύγχρονες βάσεις, ώστε οι νέοι μας, γυναίκες και
άντρες, να εκπαιδευτούν, να ενταχθούν, καθώς και να δημιουργήσουν και
να προοδεύσουν στον κλάδο μας, αναβιώνοντας τη ναυτοσύνη του λαού μας».
»Τέλος, η κοινωνική αλληλεγγύη του ελληνικού εφοπλισμού είναι
διαχρονικά καταγεγραμμένη σε ατομικό, καθώς και σε συλλογικό επίπεδο.
Εδώ και δεκαετίες τόσο εθνικά, όσο και παγκόσμια, ιδρύματα, οργανισμοί,
προγράμματα χρηματοδοτούνται και λειτουργούν με την καθοριστική
συμβολή Ελλήνων πλοιοκτητών». […]
Πηγή: Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών – Ετήσια Έκθεση 2021-2022